|
Komunita – co to je
Komunita je skupina lidí, kteří se naučili upřímně a otevřeně spolu
komunikovat, kteří rozdíly mezi sebou nepokládají za důvod k nepřátelství,
ale za příležitost k tomu, aby se naučili něco nového. Komunita je
bezpečné místo, kde je možné být zranitelný, kde je možné být sám sebou se
vší nedokonalostí, a kde je možné měnit se a rozvíjet. Základními
principy budování komunity jsou principy dobré a efektivní komunikace.
Drtivá většina lidí je schopna se pravidlům komunikace a budování komunit
naučit a jsou ochotni se jimi řídit. Jinými slovy, když vědí, co dělají,
může se téměř každá skupina lidí zformovat v pravou
komunitu.
|
Pravidlo pro začátek :
BUĎTE VŮČI KOMUNITĚ ZODPOVĚDNÍ Účastníci by
měli být připraveni na určité odevzdání, které budou muset podstoupit,
protože je pro tvorbu komunity velmi důležité - je nutné aby zůstali po
celou dobu a prošli bouří. Proces budování komunity je totiž na počátku
spíše obtížný a bolestný. Každý je zodpovědný za úspěch skupiny. Pokud
budete z vývoje věcí nešťastní - a vy budete - záleží na vaší
zodpovědnosti, zda promluvíte a vyjádříte svou nespokojenost, místo abyste
sebrali svých pět švestek a odešli. Očekává se od nás, že budeme držet
pospolu i v dobách pochyb, strachu, vzteku, deprese a dokonce i
zoufalství. |
První fáze -
Pseudokomunita První reakcí skupiny, snažící se
zformovat komunitu, jsou nejčastěji pokusy komunitu předstírat. Členové
skupiny se pokoušejí být okamžitou komunitou tak, že jsou k sobě přehnaně
příjemní a snaží se vyvarovat sporů. Tento pokus nazývám
"pseudokomunitou". Jde o lákavou, ale neprůjezdnou zkratku vedoucí nikam.
Základní přetvářkou pseudokomunity je odmítání individuálních rozdílů.
Lidé používají mělkosti a zevšeobecňování k zamlčení jisté části pravdy o
sobě samých a svých pocitech, aby zabránili konfliktům. Pseudokomunita se
konfliktům vyhýbá, komunita je řeší. Pseudokomunita rozdíly skrývá či
ignoruje, komunita je přesahuje a přemosťuje. |
Z
podstaty pseudokomunity vyplývají následující pravidla komunikace:
NEZEVŠEOBECŇOVAT! Používání obecných frází,
bezobsažných vět je znamením toho, že si něco necháváme pro sebe z obavy,
aby se to nestalo zdrojem konfliktu.
MLUVIT OSOBNĚ! Používání slov "já" a "můj"
podporuje odkrytí individuálních rozdílů, které je nezbytné k opuštění
pseudokomunity. |
Druhá fáze - Chaos
V etapě chaosu již nejsou individuální rozdíly skrývány a ignorovány,
ale naopak vystaveny navenek. A skupina se je snaží vyhladit tím, že se
pokouší jednotlivé členy měnit, uzdravovat a obracet na víru. Lidé se
vesměs takovým změnám vzpírají, léčitelé se snaží tím více léčit, dokud se
jejich oběti nevzepřou a nezačnou zkoušet léčit léčitele. V pozadí těchto
dobře míněných, ale scestných pokusů o ozdravění a změnu však není ani tak
láska a touha pomoci, jako spíše touha po tom, aby byl každý normální - a
touha zvítězit, neboť jednotliví členové bojují o to, čí norma nebo postoj
převládne. Chaos je časem bojů a potyček, které jsou neefektivní a
nekonstruktivní - ničeho se nelze dobrat, nikdo nikoho pořádně
neposlouchá, nebere to konce, převažující pocit je zoufalství. V chaosu
skupina předpokládá, že účelem je pouštět se do sebe tímto způsobem, i
když si nikdo z jednotlivých členů neuvědomuje, že bojuje - obvykle si
každý myslí, že se jen snaží pomoci. Chaos je přirozenou
odpovědí na relativní nedostatek usměrňování a vedení. Jednou z cest jak
se dostat z chaosu, je organizace - nastolení jednotného vedení, to však
nikdy není komunita. Druhou cestou je dostat se do tzv. prázdnoty, a to
respektováním následujících pravidel:
|
CHOVEJTE SE K SOBĚ I K DRUHÝM S RESPEKTEM A
ÚCTOU! Základem komunity je atmosféra úcty, respektu a
bezpečí. Vyhněte se zlomyslným konfrontacím. Udržujte své myšlenky
čistými.
NEBOJOVAT MEZI SEBOU! Zbavte se potřeby
vidět zvítězit svůj návrh, svůj postoj. Boj je vyhýbáním se úkolu, který
si skupina dala.
ODMÍTNOUT POKUSY O UZDRAVOVÁNÍ! Naučte se
rozpoznat, kdy někdo chce nátlakem přimět druhého k nějaké změně.
ZÁKAZ PÁROVÁNÍ A VYTVÁŘENÍ SPOLKŮ Když
dva či více členů skupiny vytvoří podskupinu, vlastně tím ostatní vyloučí
ze svého středu. Připraví ostatní o svou pozornost a energii a naruší
tím integritu a soudržnost skupiny.
|
Třetí fáze –
Prázdnota Prázdnota je most mezi chaosem a komunitou.
Aby se lidé naučili efektivně komunikovat, potřebují se zbavit bariér
komunikace. Jejich pocity, domýšlivost, ideje a touhy natolik zaplňují
jejich mozky, že se tam už nic jiného nevejde.
POSLOUCHAT CELÝM SRDCEM! Prázdnota znamená
mimo jiné schopnost být zticha tak dlouho (být prázdný natolik), abyste
strávili, co někdo právě řekl. Nechte pracovat ticho. Ve chvíli, kdy
hovoří někdo druhý, není třeba přemýšlet o tom, co byste na to řekli.
Opravdovým nasloucháním a akceptováním vytváříte pro hovořícího prostředí,
kde je pro něj snazší vyjádřit sebe sama a poznat se. |
OPROSTIT SE OD VŠEHO! Je potřeba zbavit se
bariér komunikace, vyprázdnit je ze sebe, udělat v sobě místo, být
otevřený vůči něčemu jinému, novému. Zbavte se očekávání a
předpojatosti - buďte otevření a ne strnulí. Zbavte se předsudků -
nepospíchejte s děláním závěrů. Zbavte se ideologické zkostnatělosti -
představ o tom, že vaše cesta je tou jedinou správnou. Zbavte se
potřeby uzdravovat - můj lék obvykle nebývá lékem i pro mého
přítele. Zbavte se potřeby kontroly - nemějte strach ze selhání, nechte
věcem volný průběh. |
BUĎTE OCHOTNI STÁT SE ZRANITELNÝMI! Prázdnota
je otevřenost vůči "něčemu jinému". Ale co když je to "něco jiného"
nebezpečné, co když je nová myšlenka nesprávná? Nemohu být zraněn? Jistě.
Ale není to černobílá záležitost. Být zraněn může bolet, ale nemusí to
vždy ublížit. Bez podstoupení rizika, že upadnete a bude to bolet, byste
se nikdy nenaučili chodit. Pokoušíte-li se žít bez bolesti, nepůjde to -
leda ve vypolštářované cele. Ze všech variant zranitelnosti je
nejobtížnější ta, kdy se odhaluje nějaký nedostatek, problém, neuróza,
hřích nebo selhání, které jsou v naší kultuře „tvrdého individualismu“
shrnuty do kolonky „slabost“. Jste-li schopni projevit
zranitelnost, odložíte-li brnění, působí to na ostatní téměř vždy
odzbrojujícím způsobem. Naopak chováte-li se jako nezranitelní frajeři, co mají
život pevně pod kontrolou, budou ostatní zřejmě předstírat totéž, stáhnou se
za své hradby, a ve vašich vztazích nebude ani nejmenší
vřelost. |
VÍTAT BOLEST STEJNĚ JAKO RADOST! Komunita je
radostná, ale je také realistická. Svět zahrnuje světlo i tmu. Zármutek i
radost musí být viděny ve svých opravdových proporcích. Nelze vylučovat
nepříjemné stránky života. Když se skupina dostane do prázdnoty,
někteří členové začnou sdílet své zlomení - své porážky, selhání, pochyby,
strach, nepřiměřenosti a hříchy. Přestávají se chovat, jako by bylo
"všechno v pořádku", protože si uvědomí, že se těchto věcí potřebují
zbavit. Ostatní je ale často neposlouchají, ignorují, snaží se je uzdravit
nebo mění téma. A tak se ti, kdo se stali zranitelnými, snaží rychle
vrátit do svých ulit. Není snadné přiznat se ke své slabosti, když ostatní
mají sklon neustále vás měnit nebo se chovat, jako byste neřekli nic, co
stojí za řeč. Skupina by se však v zájmu opravdového naslouchání měla
opravdu sama všech těchto překážek zbavit, navzdory nechuti ke "špatným
zprávám", a neblokovat vyjadřování bolesti a utrpení. |
Další pravidla
NEUTÍKAT OD OBTÍŽNÝCH TÉMAT A PROBLÉMŮ
Útěkem se skupina vyhýbá svému úkolu. Vaším úkolem je problémům čelit,
a ne vyhýbat se jim. Forem tohoto útěku je mnoho: jedním z nich je chovat
se jako pseudokomunita - předstíráním utíkáte od čehokoliv, co může
zapříčinit zdravý stejně jako nezdravý konflikt. Jiným útěkem je
hledání obětního beránka, který by byl označen za vadného, když je vadná
celá skupina - skupina tím utíká od řešení své vady. Další formou je
útěk z chaosu do organizace, často návrhem na rozdělení se do podskupin.
Tento návrh je zvláště přitažlivý, protože převažuje falešné dogma, že
„ideální“ maximální počet lidí ve skupině je patnáct. Jinou obvyklou
formou útěku je ignorování emoční bolesti - někdo promluví o něčem velmi
osobním a bolestném, často neskrývá pláč, a skupina se chová hlučně nebo
intelektuálně - jakoby se nic nestalo. Prázdnota znamená mimo jiné
schopnost být zticha tak dlouho (být prázdný natolik), abyste strávili, co
někdo právě řekl. Kdykoli někdo řekne něco bolestného, skupina má sklon
utíkat k hlučnosti. |
ODSTRANIT ZÁVISLOST NA VEDOUCÍM
Komunita nemůže existovat, když členové spoléhají na to, že je vedoucí bude
učit nebo nést jejich břímě. Nikdo nemá menší ani větší díl zodpovědnosti
za zdar společné práce. Účastníci však často odmítají zodpovědnost,
přestože je to překážkou v jejich vývoji. Daleko raději by se spoléhali na
vůdce, který jim říká, co mají dělat, než aby se rozhodovali sami za
sebe, ačkoliv to nijak nepřispívá k jejich zralosti. Touha po
autoritativní otcovské postavě může být v nich tak silná, že obrazně ukřižují
vedoucího, který nechce přistoupit na jejich požadavky. Bývá to pro něj
bolestivý zážitek a měl by být připraven na obvinění a pomluvy, kterými ho
obvykle skupina zasype, odmítne-li se stát autoritou. Aby lidi uvedl do
pravé komunity, musí je opravdový vedoucí odradit od jejich závislosti, a
může se stát, že není jiný způsob, jak to udělat, než odmítnout
vedení. Budování komunity vyžaduje, aby ti, kdo jsou zvyklí být vůdci,
byli upřímně ochotni vstoupit do stavu bezmocnosti. Vynucuje si, aby se
vůdce zbavil své potřeby mluvit, své potřeby neustále pomáhat, své potřeby
být guru, své touhy vypadat jako hrdina, svých rychlých a snadných
odpovědí, svých protektorských poznámek. Skupina se totiž může naučit, jak
má vstoupit do prázdnoty, jen tehdy, když je její vůdce s to
prázdnotu praktikovat.
|
POZNÁMKY PRO VEDOUCÍHO
VEDENÍ NENÍ AUTORITATIVNÍ Protože
skupina je něčím víc než souhrnem svých částí – je to živoucí nezávislý
organismus - vedoucí by měli své intervence omezit spíše na popis chování
skupiny, než jednotlivce. A účelem toho není říkat skupině, co má či nemá
dělat, ale vyburcovat ji k uvědomění si svého chování. Většina členů skupiny
by si měla uvědomovat chování skupiny jako celku a postupně
uskutečňovat efektivní zásahy do skupinového chování. Vedoucí má dělat jen ty
zásahy, které ostatní členové skupiny ještě udělat nemohou. Vedoucí musí
rozeznat, jak dlouho má čekat, než usoudí, že skupina ještě není s to se s
problémem vypořádat sama. Zcela vyvinutá komunita je naprosto schopna řešit
vlastní problémy bez jakéhokoliv předem určeného vůdce. |
CVIČENÍ V KOMUNITĚ která mohou pomoci k
větší důvěře, citlivosti, intimitě a komunikační schopnosti a tím celý
proces usnadnit. TICHO Ticho je základní pomůckou
prázdnoty. HISTORKY Nejlépe se učíte „hozením do vody“. Druhý
nejlepší způsob jsou historky. SNY I sny mohou být velmi
elegantně vypointovanými historkami. Navíc mohou být zprávami
nevědomí. MODLITBY, PÍSNĚ A LITURGIE Skupina, která se
naučila respektovat různost, obvykle je schopna najít formu, která zároveň
vyjadřuje ducha a zároveň je univerzální, aby se mohli entuziasticky
zapojit všichni členové.
|
Zážitek komunity spočívá spíš v poznání skrze zkušenost a
ve sdílení než ve vyučování. |
|
|
|